AMSTERDAM - Het kledingmerk American Apparel is er trots op dat zij alleen echte mensen gebruiken voor hun reclame-uitingen. Toch wordt dit steeds ongeloofwaardiger omdat deze ‘echte’ mensen standaard een modellenuiterlijk blijken te hebben.

"Onze modellen zijn meestal mensen die hier in de fabriek werken”, zegt Dov Charney, oprichter van American Apparel. Daarnaast worden meiden en jongens van straat geplukt en gebruikt het merk vrienden en kennissen voor de billboards.

In 2004 tot 2008 was dit inderdaad zo, maar sinds 2008 lijken de medewerkers van het merk steeds meer op professionele modellen, zo onderzocht modewebsite Jezebel.

Pornoactrices

De website ontdekte zelfs dat de zogenaamde ‘echte mensen’ van het merk professionele modellen en pornoactrices te zijn. Onder meer Zanita Whittington, Mele Vazquez, Alanna Drasin en pornoactrices Charlotte Stokely, Faye Reagan, Avy Lee Roth en Sasha Grey werden in één of meerdere reclameuitingen aangetroffen.

Volgens Jezebel klopt het dat American Apparel niet volgens het traditionele modellensysteem werkt, er wordt bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van modellenbureaus, maar wil dat nog niet zeggen dat gesproken kan worden van 'echte mensen'.

Echt

Deze zogenaamde 'echte mensen' die het werk van modellen doen, blijken niet alleen voor American Apparel een bron van inspiratie. Holly Norris en Jes Sachse hebben samen een satirische fotoreportage gemaakt, onder de naam American Able, rondom hetzelfde thema.