AMSTERDAM - Op YouTube zijn ze een enorme hit: meisjes die plaatsnemen voor de webcam en hun nieuwe aankopen delen met de rest van de wereld.

Veel van deze meisjes krijgen van bedrijven gratis producten toegestuurd in ruil voor een positieve beoordeling op YouTube. Dit soort video's wordt ook wel 'haul videos' genoemd en gaan specifiek over beauty- en modeartikelen.

Een deel van de 'recensenten' krijgt naast het gratis product bovendien betaald door het bedrijf, door middel van een zogenaamd 'partnerprogramma'.

Duizend dollar

Zo'n programma houdt in dat de 'haulers' een percentage ontvangen van de omzet die het bedrijf maakt dankzij advertenties die in het filmpje verschijnen. Eén van deze haulers, de New Yorkse Melissa Rose, verdient op deze manier duizend dollar per maand.

Inmiddels organiseren sommige van deze de haulers wedstrijden op YouTube, waarbij ze producten mogen weggeven. Op deze manier proberen ze meer inschrijvingen op hun kanaal te genereren. Hoe meer inschrijvingen, des te meer geld de hauler verdient. Veelvuldig bekeken kanalen zijn aantrekkelijk voor de adverteerder.

Integriteit

Tessa Ulrich, een kapster uit Vancouver, vertelt hoe ze kleding kreeg opgestuurd van het bedrijf Hot Miami Styles, met het verzoek een positieve beoordeling te geven. Ulrich besloot desondanks eerlijk te zijn en liet in het filmpje weten de kleding verschrikkelijk te vinden. "Het is nog erger dan slecht – het is slecht, slecht slecht."

Vervolgens nam Hot Miami Styles contact met de kapster op met het verzoek de video, die vijfduizend keer was bezocht, van het internet te verwijderen. Het bedrijf claimde dat het twee werknemers moest ontslaan vanwege haar negatieve recensie, aldus de New York Times donderdag.

Ulrich weigerde en zegt dat zij dat alleen kon omdat ze op 29-jarige leeftijd minder beïnvloedbaar is dan andere haulers. "Maar het gaat om de integriteit. Als mensen gratis spullen krijgen heb ik het gevoel dat ze liegen", aldus de kapster.