AMSTERDAM – In series als Cougar Town en Sex and The City is veel aandacht voor 40+ dames en hun seksleven, dat vaak gedeeld wordt met veel jongere mannen. Dit zogenaamde Cougar-effect blijkt ook de gewone vrouw te beïnvloeden, zo constateerde het Britse warenhuis Debenhams.

Steeds meer dames die de leeftijd van 40 gepasseerd zijn zouden zich namelijk hullen in sexy lingerie. De verkoop van deze items is over de afgelopen periode (van oktober ’09 tot april ’10) althans fors toegenomen, zo liet het bekende warenhuis weten aan Reuters.

Voorheen werden dergelijke items, zoals push-up bh’s, strings, jarretels en korsetten, met name verkocht aan twintigers maar die tijd lijkt niet alleen voorbij, het effect zal in de toekomst alleen nog maar toenemen.

Trend

"Met veertigers die onthaald worden als de nieuwe twintigers, en lingerieontwerpers die de trend maar wat graag omarmen, verwachten we dat dit effect in de nabije toekomst alleen nog maar zal toenemen", zo voorspelt een woordvoerder van het warenhuis althans.

Ook andere warenhuizen zijn zich bewust van de tendens. Volgens de Daily Mail lanceerde Marks & Spencer om dezelfde reden een speciale lijn voor dit soort vrouwen.

Bovendien zouden bestaande lingerielijnen voor cougars, vaak afkomstig zijn van vrouwen die de 40 zelf al gepasseerd zijn. Als voorbeelden noemt de krant Liz Hurley en Elle Mcpherson.

Meer seks

Eerder onderzoek toonde aan dat vrouwen die de 40 gepasseerd zijn, nu ook meer seks hebben dan bij eerdere generaties het geval was.

Een derde van deze dames zegt nu zelfs meer seks te hebben dan toen zij zelf en twintiger was. Ruim de helft gaf aan nu meer orgasmen te hebben.