AMSTERDAM - In de modewereld is al lange tijd een strijd gaande tussen modellen en sterren. Wie mag er vaker schitteren in een campagne van een modelabel of wordt vaker gevraagd voor de cover van een tijdschrift? Het lijkt erop of de modellen weer aan kop staan.

WWD merkte op dat er steeds vaker gekozen werd voor sterren die figureren in fotoreportages en besloot de meningen van verschillende modehuizen te peilen. Gevraagd werd met name naar de voorkeur voor sterren of modellen voor campagnes.

Stefano Pilati van Yves Saint Laurent vertelt: "Ik ben op zoek naar een bepaalde uitstraling en die kan ik alleen maar krijgen van ervaren en professioneel model. Modellen voelen de ontwerpen echt en kunnen deze relevant maken vanuit een modisch oogpunt", meent de ontwerper.

Sterk gezicht

Gucci ontwerper Frida Giannini vindt het een probleem dat actrices vaak geassocieerd worden met hun rol in een bepaalde film. Giannini prefereert een sterk generiek gezicht wat niet vastzit aan een andere wereld dan de mode, zoals muziek of film.

Karl lagerfeld, die net een heel dozijn modellen aan het werk heeft gezet voor de Chanel wintercampagne, vindt modellen simpelweg de meeste klasse hebben. Lagerfeld: "Ik hou van ze, modellen hebben een bepaalde klasse en stijl die modelabels zoeken."

Relevantie 

Experts betreffende dit onderwerp zeggen dat sterren vaak gebruikt worden zonder specifieke redenen. Een bekend persoon zou bijvoorbeeld niet altijd op basis van relevantie uitgekozen worden als uithangbord voor een bepaald product. Deze vorm van type-casting is bij modellen meer gewoon.