AMSTERDAM - Niet lipstick maar nagellak blijkt het beautyproduct dat de recessie het best doorstaat. Dat concludeert het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Kline and Company.

De veronderstelling dat vrouwen in crisistijd vooral investeren in de relatief goedkope lipsticks (het zogenaamde lipstick-effect) is tegenwoordig niet meer van toepassing. In de Verenigde Staten is de verkoop van lipsticks en –gloss zelfs gedaald met 5 procent.

De verkoop van nagellak verdubbelde daarentegen met ruim 14 procent, aldus het Belgische Knack maandag.

In de mode

Volgens het onderzoek is de populariteit van nagellak te danken aan het grote aantal nieuwe lanceringen, dat vrouwen in de verleiding brengt toch een nieuw kleurtje aan te schaffen. In plaats van een schoonheidssalon te bezoeken gaan vrouwen tijdens recessie bovendien liever thuis zelf aan de slag met manicuresets.

Gekleurde nagellak is als trend sinds een tijdje ook  weer veelvuldig te zien in de modewereld, wat eveneens bijdraagt aan de hoge cijfers. 

Harde klap

De parfummarkt had het zwaarst te lijden onder de recessie. Parfum wordt steeds minder cadeau gegeven. Daarbij komt het feit dat zoveel nieuwe parfums gelanceerd worden dat  sprake is van een overaanbod en verwarring onder de consument.

Vooral de luxesector kreeg een harde klap te verwerken; consumenten gaan op zoek naar goedkopere producten of producten die meer waar voor hun geld bieden.