AMSTERDAM – De overdadige aandacht voor gadgets, met Apples iPad als meest recente voorbeeld, doet wellicht anders vermoeden maar dergelijke musthaves leiden niet tot het 'grote geluk'. Een vakantie doet het wat dat betreft alvast een stuk beter.

De euforie die men ervaart na de aanschaf van een nieuwe auto of een nieuwe gadget vervaagt snel. Dat is wat psycholoog Thomas Gilovich en zijn onderzoeksteam ontdekten na een studie over het onderwerp.

Of het te maken heeft met de herinneringen die men aan vakanties overhoudt, wordt nog betwijfeld. Maar de wetenschappers van de Cornell University in New York toonden wel aan dat belevenissen mensen door de bank genomen meer geluk brengen.

Plezier

Dit zou te maken hebben met het individualistische karakter ervan: ze zijn moeilijker te vergelijken met ervaringen van anderen. Daar staat tegenover dat het plezier dat iemand beleeft aan een nieuw product ophoudt zodra anderen hun betere, nog nieuwere modellen laten zien.

"Belevenissen zijn moeilijker te vergelijken", verklaart Gilovich tegenover The Telegraph. "Ze worden minder ondermijnd door sociale dictaten."

"Stel je voor dat je een flatscreen televisie koopt", vervolgt de onderzoeker. "Je bent er hartstikke content mee tot je bij komt en een groter, nog beter exemplaar ziet. Dat maakt je wat teleurgesteld en geïrriteerd."

Cariben

Doet dezelfde situatie zich voor met een vakantie naar de Cariben, treedt een ander effect op. "Als je erachter komt dat ik dezelfde vakantie heb gehad en die van mij misschien zelfs wel beter was dan die van jou, dan zul je dat best even vervelend vinden. Maar ook weer niet zo erg, omdat je je herinneringen hebt. Het is je unieke connectie met de tropische eilanden die de vakantie maken", aldus Gilovich.

Het onderzoek is gepubliceerd in de Journal of Personality and Social Psychology.