AMSTERDAM – Een lingeriewinkel in het Belgische Hasselt heeft etalagepoppen opgeruimd om plaats te maken voor zijn klanten. Deze zullen het ondergoed en de badmode de komende tijd aan het passerende publiek tonen.

Leeftijd, omvang en geslacht zijn irrelevant: iedereen is welkom om de weinig verhullende kleding in de etalage te showen.

‘Modellen’ die het aandurven ontvangen in ruil voor hun optreden 5 procent korting op hun aankopen. Toch doet winkeleigenaresse Anne Wierucki haar best de schijn van commercie de kop in te drukken: de actie zou vooral gericht zijn op het oprekken van het huidige schoonheidsideaal. ‘Weg met het perfecte model’, zo is dan ook te horen in het filmpje.

Reacties van klanten zijn wisselend. Mannen blijken overwegend ingenomen met het idee, vrouwen zijn vooral huiverig en een enkeling vindt het vooral praktisch. 

"Ja ik ga het wel proberen”, vertelt één van de durfals aan Het Laatste Nieuws. “Ik wilde dit misschien aanschaffen maar als ik zo merk dat het volk lelijke gezichten trekt, doe ik het misschien toch maar niet.”

Paspoppen

Het is niet voor het eerst dat de etalage van een winkel gebruikt wordt om een meer positief lichaamsbeeld bij vrouwen naar boven te halen. Om diezelfde reden zette de Britse winkel Debenhams eerder dikkere paspoppen in de vitrine.