AMSTERDAM – Het merk mag donkere schoonheden als Beyonce en Freida Pinto voor campagnes dan íétsjes lichter kleuren, buiten dat zijn ze bij L’oréal behoorlijk ethisch. De Franse cosmeticagigant verdiende er zelfs een plek mee op de lijst van de 100 meest ethische bedrijven.

Het is voor het eerst dat de internationale denktenk Ethisphere Institute de lijst samenstelt, maar het moet een jaarlijks fenomeen worden: de 100 meest ethische bedrijven ter wereld.

Bij de samenstelling ervan wordt gelet op zaken als innovatie, gezondheid, veiligheid, duurzaamheid, controle en respect voor onder meer werknemers. Daarnaast wordt van belang geacht of het bedrijf in zijn sector een leidinggevende positie inneemt, omdat dit anderen zou dwingen eenzelfde pad te kiezen, aldus het Belgische Knack donderdag.

Nike  

Voor de eerste editie werden ruim 3000 bedrijven onderzocht en het Franse L’oréal, dat onder meer Lancôme, Vichy en The Body Shop onder haar hoede heeft, was het enige cosmeticabedrijf dat de slachting doorstond.

Het merk viel in de smaak door haar Code of Business Ethics (2000) en een Ethisch Directeur (2007) die aangesteld werd, speciaal om zich met dit soort zaken bezig te houden. Ook geldt de make-upgigant als wereldmartkleider.

Andere bekende merken die in de top-100 van meest ethische bedrijven voorkomen zijn Nike, Gap, Starbucks en Ikea. Uit Nederland staan Philips en Rabobank op de lijst.