AMSTERDAM - Afgelopen modeweken werd in New York en Milaan door de ontwerpers meer bont getoond dan ooit. Bontproducenten voeren dan ook een actief marketingbeleid om ontwerpers hun materiaal te laten gebruiken.

Bontproducenten benaderen jonge ontwerpers met gratis bontsamples zodat de ontwerpers deze in hun collectie opnemen. Zo werden Alexander Wang en Haider Ackermann bijvoorbeeld door het bedrijf Saga Furs uitgenodigd om een week lang rond te kijken in hun ontwerpstudio te Kopenhagen.

Saga Furs is een marketingbedrijf dat zo’n drieduizend Finse – en Noorse bontproducten vertegenwoordigt. De New York Times meldt vervolgens dat Wang en Ackermann beide bont gebruikten voor hun herfstcollectie voor komend jaar.

Niet van plan

Wang liet overigens weten dat hij vóór zijn tripje richting Kopenhagen niet van plan was de dierenvellen op te nemen in de nieuwe collectie. Hij liet zich naar eigen zeggen echter overtuigen door de geavanceerde technieken die het gebruik van bont op een lichte manier mogelijk maken.

"Bont geeft een rijke structuur. Alsof je iets nieuws ontdekt wat al een interessante historie heeft", aldus de ontwerper.

Niet de enige 

Wang en Ackermann waren bij lange na niet de enige ontwerpers die bont opnamen in hun collectie. Oscar de la Renta, Michael Kors, Diane von Furstenberg en Prada zijn slechts enkele namen die modellen gehuld in echt bont toonden tijdens de afgelopen modeweken.

Ook in Washington zijn lobbygroepen actief bezig met het aanprijzen van bont. De North American Fur Auctions (NAFA) gaf gratis bont aan nieuwkomers en gevestigde namen als Oscar de la Renta en Michael Kors. "Wij geven ze bont om drie, vier, vijf of zelfs zes verschillende kledingstukken van te maken", zegt NAFA-marketingdirecteur Steve Gold. "Het enige wat we ervoor terug verwachten is dat onze naam noemen tegenover de pers."

Winkel

De People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) is furieus en noemt het marketingbeleid een ‘rookcampagne’. "Ze geven ontwerpers geld en gratis bont om te gebruiken op de catwalk, terwijl die dingen toch nooit in de winkel terechtkomen”, aldus Dan Mathews, senior vice-president van de organisatie.

Bont op de catwalks