AMSTERDAM – Automerk Hyundai heeft voor de Super Bowl vorige maand een commercial gemaakt en het lijkt erop dat daarin een Louis Vuitton-basketbal gebruikt is. Voor het Franse luxemerk in ieder geval geen reden om te juichen over de spontaan aangeboden gratis reclame.

De Amerikaanse krant New York Daily News meldt namelijk dat het logogebruik compleet verkeerd gevallen is bij Louis Vuitton. Volgens een woordvoerder is, door gebruik te maken van het ‘beroemde en ontegenzeggelijke’ logo dat sinds 1932 geregistreerd staat, inbreuk gemaakt op het merkrecht.

Daar komt volgens de stellende partij bij dat andere luxe items die in de clip te zien zijn, zoals een jacht en kaviaar, naamloos getoond worden. Bovendien was gebruik maken van het LV-logo niet noodzakelijk om het filmpje de luxe uitstraling te geven. Dat de desbetreffende basketbal slechts een ogenblik te zien is, maakt daarbij volgens de aanklagers niet uit.

Reageren

De zaak is in behandeling genomen door het Manhattan Federal Court, maar wanneer de uitspraak volgt is onbekend. Beide partijen hebben vooralsnog niet willen reageren op de kwestie.

De commercial: