AMSTERDAM – Het mag inmiddels een geaccepteerd fenomeen zijn, wat internetdaten betreft is het zeker niet al goud dat er blinkt. Door tegenvallende resultaten zouden steeds meer mensen zelfs uitwijken naar relatiebemiddelingsbureaus.

Mensen blijken niet onverdeeld positief in hun oordeel over online daten. Gebruikers van dergelijke sites struikelen over de loze beloftes die hen gedaan worden en de moeite die het kost op deze manier de juiste partner te vinden.

De Consumentenautoriteit heeft om die reden zelfs een onderzoek aangekondigd naar de werkwijze van datingsites, aldus het Nederlands Dagblad dinsdag.

Teleurstelling

De teleurstellende ervaringen met de digitale datingwereld blijkt echter goed nieuws voor relatiebemiddelingsbureaus, die om die reden weer sterk in opkomst zouden zijn.

Te meer omdat mensen hier in de regel persoonlijk begeleid worden in hun zoektocht naar een partner en het voor henzelf ook moeilijker is zich anders voor te doen dan zij zijn. “Er zijn zelfs bureaus die vragen om een verklaring van goed gedrag”, zegt Radboud Visser, voorzitter van branche-organisatie AVR.

Ook psycholoog Pieternel Dijkstra gelooft in de werkwijze van relatiebemiddelingsbureaus. “Er is een objectieve beoordeling: wie past bij deze persoon? De kans dat het klikt met een kandidaat wordt daarmee groter.”

Cijfers

De toenemende populariteit is ook terug te zien in de cijfers. “Het jaar is nog maar net begonnen en nu al hebben zich vier bureaus gemeld als aspirant-lid. De afgelopen jaren waren het er hooguit een of twee per jaar”, aldus Visser.

Ook Cees van der Harst, van de Branchevereniging Erkende Relatiebureaus, signaleert een toename. “Elk jaar zie je wel een toename na de feestdagen, maar nu is die veel groter.”

Bemiddelingsbureaus presteren, althans op papier, ook inderdaad beter beter. Volgens de AVR slagen zij in de helft van de gevallen in hun bemiddeling. Bij datingsites zou dat ongeveer in 7 procent van de gevallen zijn, met uitschieters tot 25 procent.