AMSTERDAM – Van kledingmerk American Apparel is men, na softpornoadvertenties en een sollicitatiebeleid op basis van uiterlijk, al enige controverse gewend. Toch mag het label hier nog graag een schepje bovenop doen.

De nieuwste reclamecampagne van American Apparel (AA) moet nog geschoten worden, maar is nu alweer middelpunt van alle aandacht. Hiervoor is het merk op zoek naar de mooiste billen ter wereld, en iedereen mag zich inschrijven.

The Independent noemt het initiatief controversieel, de New York Times zorgwekkend, en dan met name omdat het merk deelneemsters vraagt foto’s van hun achterwerk in te sturen, zodat deze op de AA-website gepubliceerd kunnen worden. De gehele wereld kan de foto’s vervolgens bekijken en ze van cijfers en opmerkingen voorzien.

Bovenstaande heeft het vermogen in zich logisch te zijn maar dat is het niet, omdat niet het publiek maar enkele juryleden van AA de winnaar kiezen. Althans, in de regels staat dat de twee finalisten ‘in aanmerking komen om het nieuwe billenmodel te worden’. Toch weerhoudt die slag om de arm deelneemsters niet zich in te schrijven.

Populair

Het lijkt erop dat de gewone mens nog populair wordt in modeland. The Independent meldt namelijk dat naast AA nóg twee merken een campagne lanceren waarvoor iedereen zich in kan schrijven.

Benetton zoekt mondiaal via Youtube naar een toekomstig model met een unieke stijl en het merk L.e.i Jeans zoekt een drie normale (Amerikaanse) meisjes tussen 15 en 21 voor hun nieuwe campagne. Onder meer Teen Vogues Amy Astley en model Chanel Iman zullen de winnaressen kiezen.