AMSTERDAM – Al voor aanvang van de show had ontwerper Michael Barnaart van Bergen een belangrijk voordeel: de sfeer zat er bij het publiek al een stuk beter in dan enkele uurtjes eerder bij EnD het geval was. De vraag is echter of dat helemaal terecht was.

Het enthousiasme was bijna tastbaar in de zaal, die weer goed gevuld was met BN-ers. Maik de Boer, Leco van Zadelhoff, Inge Ipenburg, Danielle Oerlemans, Kim-Lian van der Meij, Inge de Bruijn, Marly van der Velden, Gigi Ravelli en Estelle Cruijff trotseerden allemaal de verse sneeuw om de nieuwste collectie Michael Barnaart van Bergen te mogen aanschouwen.

Een goed gevulde zaal was het resultaat en vol ongeduld en duidelijk geagiteerd (wat met name te merken was aan de plotselinge applausjes die zonder duidelijke reden opgingen) werd er afgewacht tot de lichten uitgingen en het eerste model de catwalk betrad. Het moet niet moeilijk zijn om zo’n welwillend publiek tevreden te stemmen, maar de vraag rijst of Barnaart van Bergen hierin geslaagd is.

Nieuwkomer

De ontwerper, die gezien wordt als belangrijke nieuwkomer en eerder wist te verbazen met onder meer een papieren collectie, had zich voor zijn nieuwe lente/zomercollectie laten inspireren door iconen uit alle tijden. Hij combineerde naar eigen zeggen verleden, heden en toekomst in geometrisch interessante kleding, hetgeen resulteerde in een prêt-à-porter-collectie jurken die de naam Les Icones 2020 meekreeg.

De supervrouwelijke pasvorm, een troef van Barnaart Van Bergen, voldeed weer aan de verwachtingen en ook het materiaalgebruik was in orde. Vernieuwend was de kleding echter niet te noemen. Bovendien ontbrak een duidelijke lijn, was het kleurgebruik bij tijden saai en leken de schoenen, die outfits normaliter completeren, van een compleet andere planeet te komen dan de kleding zelf.

Draagbaar

De gehele Amsterdamse modeweek blonk, althans tot de voorlaatste dag, uit in draagbaarheid en wat dat betreft past de collectie van Barnaart Van Bergen daar prima in.

De prijs voor spannendste collectie zal hij met zijn nieuwste creaties hoogstwaarschijnlijk niet in de wacht slepen, maar de kleding was laagdrempelig en voor het gros geschikt, en dat is tenslotte óók een verdienste.

De slotronde:
 

Michael Barnaart van Bergen AIFW 2010