AMSTERDAM - Krachtige vrouwen en de jaren '40 blijken voor meer ontwerpers een dankbare inspiratiebron. Individuals bracht een ode aan het vrouwelijke lichaam, maar dan wel een vrouw die dit lichaam als haar kracht weet te gebruiken.

De zandlopersilhouetten waren uitgevoerd in geprint zijde, stevig wol, leer en nepbont. Haar charmes en ondeugende kenmerken waren verborgen in kant, doorschijnende luipaardprints en applicaties van bloemen en vlinders.

Diverse referenties schoten door het hoofd: Chanel, wegens de kleurcombinaties zwart met champagne en de leren bloemenapplicaties, Dior van een paar seizoenen terug in de helderrode figuurvolgende jurken en mantelpakken, en ook Parijse cabaretzangeressen van weleer doemden in gedachten op.

Marlene Dietrich

Scherpgesneden hoge taillebroeken en champagnekleurige hooggesloten blouses met strik hadden dan ook Marlene Dietrich-waardige schwung. Maar de jaren veertig tuttigheid werd mooi in balans gehouden door een sexy korset, over de knie kousen of semi-doorschijnende zijden jumpsuit.

Om de collectie meer warmte te geven- daar het een herfst/wintercollectie betrof- was er naast de hoofdkleur zwart, gebruik gemaakt van heldere tinten als okergeel, robijnrood en mintgroen.

De collectie genaamd ‘The Porcelain Papillon' (de porseleinen vlinder) toonde een ware synergie tussen de behoorlijk grote groep AMFI-studenten die de ontwerpen voor hun rekening hadden genomen. Daartussen zaten veel vrouwelijke studenten wat de ultieme vrouwelijkheid van de collectie nader verklaart.

Individuals

Individuals positioneert zich steeds meer als merk dat door de kwaliteit en draagbaarheid best eens naar het buitenland zou kunnen lonken. Hopelijk zijn de inkopers van Harvey Nichols die voor Mattijs kwamen nog even blijven hangen na de openingssoiree, zodat zij ook het werk van Individuals konden aanschouwen. Deze ‘porseleinen vlinders’ zijn namelijk verre van fragiel en daarmee krachtig genoeg om uit te vliegen.

Individuals show 2010