AMSTERDAM - Mede door de toegenomen populariteit van producten die uiterlijke schoonheid van binnenuit aanjagen, en enkele technologische doorbraken, is er een nieuwe trend in opkomst: het dragen van de huidverzorging.

'Het dragen van huidverzorging' draait om producten zoals beddengoed en kleding die de consument kan gebruiken om de huid te verzorgen.

De nieuwe tendens wordt door Tom Vierhile, marktanalist bij Datamonitor, gemarkeerd als trend in opkomst, in het rapport 'Tien Trends voor 2010’.

Voedsel

De stroming om uiterlijke schoonheid van binnenuit te bereiken, waarbij voedsel en drank  dienen als huidverzorging, heeft fabrikanten en consumenten aangemoedigd nieuwe grenzen te ontdekken. 

Marktanalist Vierhile vertelt in een interview met CosmeticsDesign dat de 'huidverzorging die je draagt'-trend nog wel in de beginfase verkeert, en er dus nog niet heel veel producten van zijn, maar dat zeker sprake is van een toename. 

Goudstof

Het Amerikaanse beddengoed bedrijf SkinGlow Cupron Copper Technology lanceerde vorig jaar in mei bijvoorbeeld een dekbed en kussen die koper-ionen bevatten, geweven in de stof. Deze ionen worden geactiveerd door het vocht dat vrijkomt uit het lichaam tijdens de slaap en ‘verfraaien de huid, maken de huid gladder en jonger,’ volgens het bedrijf.

Ook Japan blijft hierin niet achter en ontwikkelde rubberen siliconen handschoenen geïmpregneerd met goudstof. De handschoenen zijn ontworpen om de conditie van de handen te verbeteren volgens het bedrijf Mishin. De combinatie van een lotion die van te voren in de handen moet worden gesmeerd met de siliconen en het goud zouden zorgen voor een betere bloedsomloop.

Ook groeit de verkoop van UV-blokkerende kleding. De sector was vorig jaar al goed voor meer dan 124 miljoen euro.