AMSTERDAM - Bekende modehuizen zoals Celine en Balenciaga zouden bloggers om verantwoording gevraagd over het te vroeg (laten) uitlekken van campagnebeelden.

De beelden van de lente/zomer 2010 campagnes van onder andere Dior, Balenciaga en Celine zijn bij blogs als Modelinia, Fashionologie en enkele andere websites eerder verschenen dan de geplande publicatiedata in de magazines.

Campagnes voor het komende seizoen worden namelijk pas per februari in de magazines verspreid.

Bewust

Sommige bloggers zijn zich er echter helemaal niet van bewust (daar zij de foto’s van andere bloggers overnemen) dat een groot deel van de campagnebeelden wel degelijk direct afkomstig is van de modehuizen en zij daar dus geen aanspraak op kunnen maken.

De desbetreffende labels vinden dit echter geen excuus en hebben het probleem nu openlijk aangekaart. Hoe de beelden uiteindelijk op internet terechtkomen, is niet duidelijk.

Excuses

Volgens een van de 'schuldigen', hoofdredacteur Katie Grand van Love Magazine en het bijbehorende blog, is het nooit de bedoeling geweest de modehuizen te schaden met de oneigenlijke publicaties.

Zij heeft inmiddels openlijk haar excuses aangeboden na de wijzende vinger te hebben ontvangen en benadrukt: "We zullen praktische stappen ondernemen om er in de toekomst voor te zorgen dat geen enkel ongeautoriseerd campagnebeeld meer op de blog zal verschijnen."

Meegaand

Een redacteur van Fashionista blijkt veel minder meegaand. "We publiceren campagnebeelden omdat ze mooi, leuk en spannend zijn, maar belangrijker omdat ze een brug vormen tussen de catwalk en de winkel", meent zij. "Sterker nog, heisa creëren rondom gratis publiciteit die wij bieden, terwijl er duizenden dollars worden gespendeerd om hetzelfde beeld in Elle aan praktisch dezelfde doelgroep te laten zien, is ongehoord."

WWD -die het probleem aan de kaak stelde- illustreerde het artikel met campagnebeelden van Celine waar modellen zonder hoofd gefotografeerd zijn. Ook deze beelden zouden pas officieel in februari mogen verschijnen.

Of er nagedacht wordt over een meer structurele oplossing om campagnebeelden voortaan langer binnenskamers te houden, is niet gezegd.