AMSTERDAM – Na de ophef over het tekort aan rimpels in Twiggy’s Oil of Olaz-campagne en het teveel aan nephaar in de L'Oréal-reclame met Cheryl Cole, is het opnieuw raak. Johnson & Johnson moet de commercial voor Clean & Clear intrekken.

Dat heeft de Advertising Standards Association besloten nadat klachten binnengekomen waren. De reclame zou misleidend zijn ten opzichte van de kracht van het product en stuitte om die reden op het nodige verzet.

Het filmpje draait om vrouwen met huidproblemen die ze ‘dankzij het gebruik van Clean & Clear’ zien verdwijnen. Er worden voor en na foto’s getoond, maar het verschil tussen de afbeeldingen is volgens de publieke opinie veel te groot. Met name het feit dat gebruik gemaakt is van make-up zou niet door de beugel kunnen.

Poeder

Johnson & Johnson heeft toegegeven dat de modellen poeder ophebben maar, zo luidt de verklaring, enkel om het zogenaamde ‘camera-glimmen’ tegen te gaan. De Britse krant The Guardian noemt het dan ook ‘bijna oneerlijk’ dat de ASA ingegrepen heeft. Volgens het medium past het niet bij de tijdsgeest en waren de overtredingen van L'Oréal en Oil of Olaz veel erger.

“Wij zijn van mening dat, om voor en na eerlijk te kunnen vergelijken, beide shots zonder make-up gedaan moeten worden”, laat de ASA echter weten. “Alleen dan kan een zichtbare verbetering van de huid een eerlijke weergave zijn van de werking van het product.”

De advertentie: