AMSTERDAM- De korte film lijkt een nieuwe troef voor modemerken om meer beleving te creëren rondom een product. Met het inhuren van een bekende regisseur en actrice worden deze zelfs bioscoopwaardig.

Ontwerper Karl Lagerfeld heeft er zijn nieuwe hobby van gemaakt: korte films produceren. De meest recente is er één waarin zijn twee muzes, Lara Stone en Baptiste Giabiconi, een moderne versie van Bonnie and Clyde incarneren door Parijse Chanel-winkels leeg te roven.

De commercials van Chanel - waar Lagerfeld creatief directeur van is - hadden sinds enige tijd al een metamorfose ondergaan van reclamespots naar korte films, waarin actrices als Nicole Kidman en Audrey Tautou de hoofdrol vervullen en die gemaakt werden door geprezen regisseurs als Baz Luhrman en Jean-Pierre Jeunet.

Dior

Dior kwam eerder dit jaar met een tweeluik. Het eerste, reeds uitgezonden deel is geproduceerd door Olivier Dahan, waarin hoofdrolspeelster en oscarwinnares van zijn film La Vie en Rose, Marion Cotillard, figureert.

Deze is genaamd the Lady Noire affaire ( ) - een Hitchcockiaanse minithriller- en duurt maar liefst 8 minuten. Het vervolg ‘Lady Rouge’, welke naar verluidt geregisseerd is door David Lynch, zal binnenkort verschijnen.

Donna

Geïnspireerd door haar modecollega’s komt Amerikaanse ontwerpster Donna Karan met een korte film die een tas uit haar collectie dient te introduceren. Actrice Christina Ricci (onder meer bekend van the Addams family en Monster), speelt een vrouw waarvan vier karaktereigenschappen worden uitgelicht.

De korte film is geregisseerd door Jake Summer, de zoon van Sting. Karan lijkt hiermee in te gaan op een nieuwe trend. Het maken van een korte film ter introductie van een product of kledinglijn heeft als bijkomend voordeel dat deze snel worden opgepikt op Youtube, en daardoor snel kunnen worden verspreid via blogs en websites.

Diors The Lady Noir: 

 

Video