AMSTERDAM - Dankzij recente modeshows, van onder meer Dior en Jean Paul Gaultier, en enkele sterren, waaronder Lily Allen en Rihanna, is lingerie uitgegroeid tot dé kledingtrend van nu.

Ondergoed dat als bovenkleding gedragen wordt, blijkt vooral in Londen aftrek te vinden. Vrouwen dragen er korsetten en andere precaire onderkleding met name tijdens het uitgaan. 

Lingerieverkopers zeggen dat hun winst met 10 tot 25 procent is gestegen ten opzichte van dit seizoen vorig jaar en dat lijkt niet te komen door de aanschaf van gewone lingerie. Vooral het modeondergoed zou extra geld in het laatje brengen, aldus Women’s Wear Daily dinsdag.

Modeondergoed

Sheryl Schultz, directeur van warenhuis JC Penney, zegt: "We zien echt pieken in de winst als we kijken naar het modeondergoed. Aan de andere kant doet het basisondergoed het ook goed, dat is ook wat je zou verwachten met deze economie." 

Ze vervolgt: "We spelen op veilig met het modeondergoed maar proberen het wel in te kopen want de klant wil het blijkbaar hebben. We kijken goed naar de catwalktrends, waarin veel lingeriestukken als bovenkleding verwerkt zijn. Zoals korsetten, kousenbanden en kousen met kanten details.’’

Details

Volgens de directeur van lingeriezaak Frederick’s of Hollywood verkopen vooral de details op de lingerie goed. "Onze klant reageert op details die de lingerie verfraaien en er iets speciaal van maken", zegt hij. "Zoals veren, leuke patronen en alles wat met strass-stenen is ingelegd. Daarom verkopen de items zoals Vintage Glitz Bra, voor 34 dollar, zo goed."

Ook het 'Over the Top Bling Corset' en het 'Feather Corset' doen het goed. "Onze modekorsetten dienen dan ook voor dubbel gebruik en kunnen zowel onder de kleding als over de kleding worden gedragen”, verklaart de lingeriehandelaar.