AMSTERDAM – Luxegoederen bestaan om mensen een goed gevoel te geven, maar dat blijken ze lang niet altijd te doen. Gemiddeld een derde van de mensen die zichzelf op iets fijns trakteert, blijft zitten met een schuldgevoel.

Met name vrouwen hebben hier last van, zo is gebleken uit een internationale enquête die werd uitgevoerd door Synovate. In totaal 8100 mensen, afkomstig uit 11 landen, vulden de vragenlijst in.

Uit de studie kwam eveneens naar voren dat Nederlanders zich, met 26 procent van de gevallen, iets minder schuldig voelen over luxeaankopen dan het gemiddelde. Britten voelen zich door de bank genomen het meest schuldig.

Nederlanders

Volgens onderzoekster Karen Oerlemans hebben Nederlanders relatief weinig last van een knagend gevoel achteraf door de manier waarop ze tegen luxe aankijken.

“Nederlanders hebben niets met blaaskaken. Naar mensen die lopen te pronken met hun designerlogo’s wordt raar gekeken”, vertelt zij aan de Financial. “Dat vertaalt zich naar de manier waarop Nederlanders naar luxe kijken. Het gaat hen niet om het opscheppen of hun reputatie, maar echt om het goede gevoel dat luxe hen geeft.”

Idee

Wat luxe precies is, is wel voor iedereen anders. Ruim een derde van de ondervraagden (35 procent) vindt het ‘alles wat je niet echt nodig hebt’, en nog eens 17 procent noemt luxe ‘een levensstijl’. Voor 16 procent draait het weelderige gevoel om tijd: tijd om precies te doen waar je zin in hebt.

Nederlanders kiezen met 49 procent bovengemiddeld vaak voor de praktische inslag: luxe is alles wat je niet echt nodig hebt.

Geld

Het onderzoek informeerde verder naar wat men het liefst zou kopen als geld geen rol zou spelen. Met name auto’s, juwelen en designerkleding zouden het in dat geval goed doen.

Opvallend is dat bijna een kwart (22 procent) van de Nederlanders zegt niets te zullen kopen, ook als geld geen obstakel zou zijn.