AMSTERDAM – De exclusiviteit van modeshows lijkt tanende. Waren het voorheen vooral vakmensen en journalisten die konden rekenen op een uitnodiging, tegenwoordig lijkt ook de ‘gewone mens’ steeds vaker op de eerste rij plaats te nemen.

Deze tendens werd op gang gebracht door de zogenaamde fashionbloggers, die vaak uit hobbyoverwegingen over mode schrijven. Het enorme succes van deze blogs heeft er echter toe geleid dat de modewereld hen lichtelijk vreest en met steeds meer overgave probeert deze schrijvers (en hun enorme gevolg) te vriend te houden.

Om die reden belanden steeds meer bloggers op de eerste rij bij modeshows. Het opvallendste verhaal van dit kaliber betreft Tavi Gevinson: een schrijfstertje van 13 jaar. Tavi, het brein achter TheNewGirlinTown, zat onder meer vooraan tijdens de modeweek in Japan en in New York.

Variant

Jeansmerk G-Star kondigt maandag een variant op de trend aan. Het merk nodigt enkele gebruikers van Twitter, Facebook, YouTube en Flickr uit voor de komende show in New York. Het uiteindelijke doel van de actie is een eerste rij vol ‘gewone mensen’, die via hun medium live in contact staan met de rest van de wereld.

De gelegenheidsreporters mogen bovendien verslag doen van het wel en wee achter de schermen en zijn uitgenodigd op de afterparty. De site van G-star zal als feed fungeren: alle content van de social media-gebruikers wordt hierop verzameld.

Wie in februari op het vliegtuig naar New York mag stappen wordt door het publiek bepaald. G-Star laat echter weten zelf ook enkele wildcards te verdelen.