AMSTERDAM - Hoewel 2009 niet de boeken in zal gaan als financieel topjaar, was afgelopen jaar er wel een van de spraakmakende lanceringen. Ook de keuze van ingrediënten was opvallend te noemen; van slakkenslijm tot de cactuspeer.

2008 was nog het jaar waarin we bijgespijkerd werden over stamcellen, in 2009 gooiden cosmeticabedrijven het over een andere boeg: met name natuurlijke producten bestormden de markt. 

Zo werd melkextract gebruikt in diverse nieuwe cosmetica. Het Nieuw-Zeelandse bedrijf Quantec ontwikkelde het zogenaamde Immune Defence Proteins systeem dat gebruik maakt van melkproteïne. Volgens Quantec heeft het systeem een antiverouderende werking op de huid.

Peptiden

Ook het Amerikaanse bedrijf PL Thomas kwam dit jaar met een op melk gebaseerd ingrediënt, met peptiden van de eerste moedermelk van een koe na de geboorte van een kalf. Het bedrijf claimt dat dit ingrediënt de huid kan helpen met herstellen, aldus Cosmetics Design Europe.

Ook de slak was een ontdekking in cosmeticaland dit jaar. Volgens diverse cosmeticafabrikanten helpt het slakkenslijm tegen acné. Als het slakkenserum in de nieuwe crème verwerkt wordt, zou het de bacteriën die acné veroorzaken bestrijden. Ook bevat het slakkenslijm antioxidanten, wat littekens en beschadigd weefsel zou moeten herstellen.

Planten

Qua planten viel in 2009 het gebruik van de wilde gagel op. Het Engelse bedrijf Boots ontdekte dat de oliën van de plant een goede antioxidant zijn die zorgen voor een gezond uitziende huid zonder onzuiverheden.

Ook de cactuspeer oogde lof dankzij zijn beschermende en antiverouderende werking. Het Franse merk Les Sens de Marrakech lanceerde een hele lijn huidverzorgingsproducten met deze prikkelplant. 

Het Zweedse bedrijf Mibelle claimt de eerste te zijn die een zeldzame rode vrucht, de Gamay Tenturier Fréaux, gebruikt in haar producten. Deze vrucht zou de huid beschermen tegen schadelijke UV straling.