AMSTERDAM - De Britse ontwerper Christopher Kane sluit zich aan in de rij van ontwerpers die de macht van bloggers angstaanjagend vinden.

De invloed van bloggers op de mode-industrie is onontkoombaar, maar niet elke ontwerper vindt dat even positief.

Zo lieten de Italiaanse ontwerpers Dolce & Gabbana onlangs het belang van blogs doorschemeren aan de Wall Street Journal: “Het is de toekomst, jonge klanten lezen geen kranten meer, zij lezen blogs." 

Lanvin-ontwerper Alber Elbaz gaf aan Women's Wear Daily toe erg bang te zijn voor bloggers en hun invloed, een mening die de succesvolle ontwerper Christopher Kane in een interview met de Britse Vogue onderstreept.

“Ik vind het nogal vreemd, het lijkt ook alsof het plotseling is gebeurd maar dit seizoen zat de front row opeens vol met bloggers. Maar ik denk dat de hype wel wat in gaat zakken. Niemand die een serieuze recensie van een modeshow wil lezen die afkomstig is van een 14-jarige”, aldus Kane, die daarmee doelt op de populaire modeblogger Tavi.

Zakelijke gevolgen

Verder vertelt hij dat in een blog iedereen kan zeggen wat diegene wil, zonder aan de gevolgen te denken. “Terwijl wanneer een foto of iets anders van een ontwerper uitlekt, dit enorme zakelijke gevolgen kan hebben.”

Kane vindt die mogelijkheid angstaanjagend, maar is niet helemaal anti-blog. Over zijn collectie voor zomer 2010 zegt hij hele goede verslagen te hebben gelezen, die erg inspirerend voor hem hebben gewerkt.