AMSTERDAM - Modehuizen en winkelketens moeten meer rekening houden met de wensen van moslima’s, dan kunnen ze veel meer verkopen. Dit zou blijken uit een studie van onderzoeksbureau Nijman en Van Haaster waarover Knack donderdag bericht.

Volgens onderzoekster Anet van Haaster valt er heel wat te winnen. “In totaal gaat het in Nederland om zo’n 85.000 jonge moslima’s. Als je ervan uitgaat dat zij minimaal 50 euro per maand uitgeven aan kleding dan spreken we toch over een jaarlijks bedrag van 50 miljoen euro. Die schatting is aan de lage kant."

De moslimmeisjes zouden vooral op zoek zijn naar modieuze hoofddoeken in de nieuwste kleuren en dessins. Ze geven in het onderzoek aan dat het niet makkelijk is om er trendy uit te zien en toch de moslimvoorschriften te volgen.

Vooral bij merkkleding is het moeilijk om iets te vinden wat aan de voorschriften voldoet en ook een beetje modieus is, zo luidt de klacht.

Lange rokken

Van Haaster wil ook de vooroordelen over de kledingsmaak van moslima’s onderuit halen. “Het is bijvoorbeeld een misvatting dat jonge moslima’s alleen houden van lange rokken en veel bling- bling", laat ze aan het online magazine weten.

De onderzoekster is ervan overtuigd dat merken gemakkelijk een modieus silhouet ‘moslimaproof’ kunnen maken. Ook kleine aanpassingen in de winkel zou de zaak voor deze groep interessanter kunnen maken. Wat daar dan precies voor nodig is, is echter niet bekend gemaakt.