AMSTERDAM – In navolging van nota bene België heeft Nederland eindelijk een vestiging van het wereldberoemde sieradenmerk Tiffany & Co. Dinsdagochtend werd de luxewinkel officieel geopend onder het genot van een champagneontbijt.

Het van oorsprong New Yorkse sieradenmerk werd opgericht in 1837. De toenmalige oprichter Charles Lewis Tiffany verdiende op de eerste dag een schamele 4 dollar en 98 cent maar maakte van het sieradenbedrijfje al snel een succesverhaal.

In 1961 verscheen de filmklassieker Breakfast at Tiffany’s, die de populariteit van het merk alleen maar vergrootte, en in 1985 zette Tiffany voor het eerst voet aan Europese (Engelse) wal. Bijna 25 jaar later is eindelijk Nederland aan de beurt.

Betrekkingen

Waarom dat in vredesnaam zo lang geduurd heeft? Europees directeur Melvyn Kirtley, die Amsterdam speciaal voor de gelegenheid aandeed, heeft het antwoord. Aanvankelijk laat hij weten dat juist 2009 gekozen is omdat dit jaar geheel in het teken staat van de betrekkingen tussen Amerika en Nederland, maar later blijkt de werkelijke reden: vooral de juiste locatie liet lang op zich wachten.

“We wilden allang naar Amsterdam maar de goede plek in een goede omgeving vinden, bleek behoorlijk lastig”, aldus Kirtley die dé spot uiteindelijk vond in de P.C. Hooftstraat. Wie echter denkt dat de eerste de beste beschikbare winkelruimte voldeed, heeft het mis. “Het maakt dan ook nog uit wáár in die straat je gaat zitten”, meent Kirtley.

Huisnummers

Dat werd uiteindelijk een riant pand dat liefst twee huisnummers beslaat, dat voldeed aan architectonische wensen van de keten en dat de potentie had ‘onderdeel van de straat te worden’. Volgens Kirtley wil dat zeggen dat de winkel niet alleen toeristen maar juist ook de vele locale klanten, die er met enige regelmaat rondstruinen, aan moet spreken.

“Uit ons marktonderzoek bleek dat Nederlanders behoefte hebben aan winkels waarin ze zich thuis- en welkom voelen en daar hebben we dus ook op ingezet. Hopelijk krijgen ze bij ons het gevoel dat ze hier lekker komen relaxen.”

Anders

Dat de Nederlandse variant van de welbekende keten anders is dan andere vestigingen valt echter niet direct op. Kenners krijgen in eerste instantie vooral wat zij gewend zijn: Art Deco-uitstraling, veel donker hout, veel staal (daar steken de sieraden zo lekker bij af) en vloerbedekking. Een beetje een oubollige maar warme uitstraling.

Ook qua sieraden is het Tiffany bij uitstek. Met een collectie die begint bij ‘fashion’ en eindigt bij ‘high-end’, met bijbehorende oplopende prijskaartjes, is er voor ieder wat wils.

Koffie

Voor wie echt oplet is er echter een klein aantal noviteiten te ontdekken. Zo is er voor het eerst in een Tiffany-shop een riante zithoek gemaakt die voor het broodnodige huiskamergevoel moet zorgen. En werd er speciaal voor de Nederlandse klandizie een koffiezetapparaat aangeschaft want 'van een bakkie wordt het zo gezellig'. Daar kunnen ze in België dan weer een puntje aan zuigen.

Tiffany strijkt neer in Amsterdam