AMSTERDAM - Het armatuur heeft zijn beste tijd gehad. Door de komst van de ledlamp – die bijna een mensenleven meegaat – kunnen lampen volledig worden opgenomen in de constructie van woningen, kantoren en hun plafonds, zegt Philips.

Philips’ ledlampen hebben volgens Frank van der Vloed, general manager van Philips Lighting, een levensduur van 50 duizend uur. Bij gemiddeld gebruik houdt dat in dat de lampen goed zijn voor vijftig jaar, aldus Van der Vloed.

"Ze gaan net zolang mee als plafonds normaalgesproken meegaan. Daardoor kun je ze compleet integreren in de woning. Ik verwacht dat we daarom uiteindelijk afscheid zullen nemen van het armatuur."

Volgens de general manager van Philips’ lichtdivisie bieden compleet geïntegreerde lichtoplossingen meerdere voordelen. "Als je alles netjes kunt inbouwen, ziet dat er opgeruimder uit," aldus Van der Vloed. "En je hoeft straks niet meer een lampje te vervangen. Tegen de tijd dat zo’n ledlamp verwisseld moet worden, is het complete plafond aan vervanging toe."

Lichtgadgets

Van der Vloed durft nog geen termijn te noemen voor de teloorgang van de oude vertrouwde fitting. Wel laat hij weten dat de ontwikkeling op een zekere manier al is ingezet. Zo ontwierp Philips de afgelopen jaren enkele kant-en-klare lichtgadgets met leds, waarbij de lampen niet verwisseld kunnen worden.

Meubelboulevard

Daarbij valt te denken aan de populaire Living Colors-lampen, maar ook bijvoorbeeld aan TeaLight – een setje ‘waxinelichtjes’, waarbij de kaarsjes echter vervangen zijn door flikkerende ledlichtjes. Naast deze sfeerlichten werkt het bedrijf ook aan ledproducten die eerder een nuttige functie hebben. ‘Zo hebben we nu de Guidelight’, aldus Van der Vloed. ‘Dat is een ledlamp met een sensor, waardoor hij automatisch aangaat als je ’s nachts bijvoorbeeld naar de wc moet.’

Sfeer

Op termijn ziet Van der Vloed een verschuiving van de losse lampverkoop bij de elektronicazaak, naar de verkoop van geïntegreerde lichtoplossingen bij de meubelboulevard.

"Licht is niet meer alleen iets functioneels," aldus de general manager van Philips Lighting. "Het is steeds meer een ervaring, iets om de sfeer van je interieur mee te verbeteren. Via de lifestylewinkel en de meubelboulevards hopen we dat de consument dit ook in gaat zien."