AMSTERDAM – Slechts 17 jaar van zijn leven draagt een man zorg voor zijn eigen ondergoed. De rest van de tijd laat hij dit over aan zijn moeder of aan zijn partner.

Dat is gebleken uit onderzoek van Brits warenhuis Debenhams, waarover The Telegraph woensdag bericht. 

In de praktijk komt het erop neer dat mannen rond 19-jarige leeftijd de onderbroekafdeling gaan bezoeken. De meeste onderbroeken koopt een man door de bank genomen rond zijn 23e levensjaar.

Tien jaar later, rond 33-jarige leeftijd, bouwt de man het proces weer af door de taken over te hevelen aan zijn partner. Rond de leeftijd van 36 is de delegatie succesvol afgerond.

Macho

“Het is wel raar dat zelfs de grootste macho’s deze taak, die toch zo dicht bij hun mannelijkheid ligt, zo snel mogelijk van zich afschuiven”, laat Debenhams Rob Faucherand weten. “Ik ben ervan overtuigd dat een Freud-analyse uitkomst zou bieden.”

Marks&Spencer, de grootste ondergoedverkoper van het land, onderschrijft de bewering dat de mannenondergoed met name door vrouwen gekocht wordt. Zij gaan zelfs nog een stap verder door te beweren dat marketing rondom mannenondergoed met name op vrouwen gericht is, met als beste voorbeeld de David Beckham-reclame voor Armani.

“We hebben opgemerkt dat de Beckham-boxer met name door vrouwen gekocht wordt, niet door mannen”, aldus een woordvoerder van M&S tegen de Daily Mail.