AMSTERDAM - De recessie dwingt vrouwen minder kleding te kopen, vakanties te boeken en uit eten te gaan, maar het lijkt erop dat ze absoluut niet van plan zijn make-up op te geven. Dit blijkt uit een vergelijk van onderzoeksbureau Mintel.

Grafieken laten zien dat de verkoopcijfers van oogschaduw, parfum en zeker lippenstift de crisis moeiteloos doorstaan en ook topmerken boeten daarbij niets in. Tijdens de recessie hebben cosmeticabedrijven over het algemeen zelfs een stijgende verkoop gehad.

Als vrouwen zich beperkte luxe kunnen veroorloven, is een lippenstift of crèmetube minder duur dan een nieuwe outfit of een dag in de spa, zo zouden de dames volgens de Daily Mail redeneren.

Het effect dat vrouwen in crisistijd goed voor zichzelf blijven zorgen is overigens niet nieuw: een zelfde situatie deed zich voor tijdens de recessie in de jaren '30.

Verkoop

De cijfers van Mintel toonden aan dat cosmeticaproducten de grootste groei hebben doorgemaakt op de Britse beautymarkt. De verkoop steeg de afgelopen twee jaar met 7,4 procent naar 1,200 miljoen pond. Lichaams- en gezichtsproducten stegen met 6, 7 procent en vrouwenparfum met 4,6 procent.

George Wallace, directeur van branchekenner MHE-Retail, zegt: “Een vrouw tussen de 25 en 34 jaar draagt een handtas bij zich waar make-up inzit met een gemiddelde waarde van 71 pond. Er is geen teken dat ze dit gaat opgeven, ze koopt het immers om zichzelf op te vrolijken.”