Welles-nietes over belonen met sigaretten

OOSTERHOUT - Het is niet in strijd met de Tabakswet om jonge, creatieve mensen sloffen sigaretten te geven in ruil voor marketingideeën. Dat zegt een woordvoerster van de Britse tabaksfabrikant Imperial Tobacco zaterdag in een reactie op een artikel in NRC Handelsblad.

NRC schrijft dat zestig (38 mannen en 22 vrouwen) jongeren uit de vier grote steden elke maand worden voorzien van twee sloffen Gauloises. De jongeren van 21 jaar en ouder werken allemaal in de creatieve sector.

Zij hebben een baan als modeontwerper, reclamemaker of muzikant. Op feestjes roken zij Gauloises, al was dit niet hun merk. Hoogleraar Henny Sackers bestuurlijk sanctierecht noemt deze vorm van betaling in NRC strafbaar.

Brainstormsessies

De woordvoerster van het bedrijf met een vestiging in Oosterhout noemt het artikel suggestief. ''Het zijn gewoon volwassenen die wij vragen deel te nemen aan brainstormsessies. Daarin vragen wij hen na te denken over bijvoorbeeld het design van de verpakkingen.

Deze keer hebben wij hebben er voor gekozen om hen in Gauloises uit te betalen, maar een volgende keer kan het ook een ander merk zijn of gewoon geld. Volgens de Tabakswet is dat legaal.''

Geheimhoudingsplicht

De woordvoerster van de tabaksfirma ontkent dat de jongeren zogenoemde seeders zijn, trendsetters die bepaalde producten krijgen aangeboden in de hoop dat anderen het gedrag kopiëren. In NRC zeggen de jongeren dat zij juist denken dat zij hierom sigaretten krijgen. Zij vertellen verder dat ze eigenlijk een geheimhoudingsplicht hebben.

''Die geheimhoudingsplicht is een van de redenen dat zij juist niet praten over de sigaretten'', aldus de zegsvrouw. Ook gaat het volgens haar om een standaardclausule om te voorkomen dat creatieve ideeën uitlekken.''

Marketingtruc

Directeur Lies van Gennip van Stivoro noemt de ''marketingtruc stuitend''. ''Het is verboden gratis sigaretten te verstrekken, ook als daar een wederdienst tegenover staat.''

Ze vindt het vooral raar, omdat de tabaksindustrie eerder heeft afgesproken om niet uit te zijn op jonge mensen aan het roken te krijgen, zegt ze. ''Hiermee richt Imperial zich wel en heel bewust op jongeren en dan ook nog eens op de trendsetters waar andere jongeren tegenop kijken.''

Een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid laat weten niet op de hoogte te zijn van deze kwestie. Vooralsnog doet het ministerie er niets mee. Of er sprake is van een wetsovertreding is een zaak van het Openbaar Ministerie, zegt ze.

Tip de redactie