AMSTERDAM - De consument zelf schoenen laten ontwerpen is razend populair. Deze ontwikkeling, waarbij het draait om het uitdragen van je identiteit, werd tot voor kort vooral toegespitst op sneakerlabels.

Het begon allemaal met NikeiD. Deze website van het sportmerk werd in 2001 gelanceerd om Nike-fans de kans te geven om hun eigen sneaker samen te stellen. Dit platform is inmiddels een begrip en vele sneakermerken volgden dit voorbeeld.

Zo kwam ook schoenenmerk Puma met een schoen-ontwerp applicatie genaamd ‘Mongolian Shoe BBQ’. Inmiddels heeft Nike zelfs een iPhone-applicatie ontwikkeld voor deze succesvolle formule, aldus Idealize dinsdag.

Vrouwelijk

Binnenkort wordt er het allereerste customize platform voor vrouwelijke schoenen gelanceerd. iCreate-Shoes wordt een website waar iedereen met verschillende stijlen en voorkeuren, voor materialen, hakken en accessoires, een uniek paar schoenen kan maken.  

Oprichtster Raquel Dobson vertelt in een interview met The Next Women: “Ik lanceer dit concept nu, vanwege het feit dat social network sites de manier veranderd hebben waarop we communiceren met de wereld om ons heen. Hoe kan je jezelf beter uiten dan door schoenen te dragen die ervoor zorgen dat je altijd lekker in je vel zit als je de straat opgaat?’’

Dobson noemt de schoenen ‘mode schoenen’. Het concept boert goed in thuisland Engeland, waar iCreate een jaar geleden werd gelanceerd. Zeer binnenkort gaat de internationale site in de lucht.