AMSTERDAM – Hoewel mode en kleding in de regel hand in hand gaan, worden modellen steeds vaker naakt ingezet om bepaalde waar aan te prijzen.

Het lijkt de wereld op zijn kop: de modebranche die naaktheid promoot, maar toch is juist dat wat volgens de Daily Mail gaande is. Nu niet langer alleen de Franse maar ook Amerikaanse bladen steeds vaker naakte modellen inzetten, spreekt de krant zelfs van een trend.

Zo was daar niet alleen de ‘mode’-shoot in Marie Claire, waarvoor een naakt plus-size model werd gebruikt, maar kozen ook Dolce & Gabbana, Chanel (met Keira Knightley) en Longchamp (met Kate Moss) voor shoots zonder kleren.

Aan dat rijtje kunnen Urban Outfitters, Abercrombie & Fitch en American Apparel, die één advertentie zelfs moest terugtrekken omdat deze aanstootgevend zou zijn, worden toegevoegd.

Schoenen

De reden waarom modehuizen steeds vaker voor naakt zouden kiezen is vanwege het feit dat een bloot lichaam nu eenmaal de aandacht trekt. Bovendien zou een tas of een paar schoenen meer in de belangstelling staan als de aandacht niet wordt afgeleid door kleding die het model draagt.

Opvallend is dat de advertenties niet alleen aantrekkelijk zijn voor mannen, maar blijkbaar ook voor vrouwen, daar zij de doelgroep vormen voor modebladen. Volgens de krant komt dit omdat vrouwen van nature zouden worden aangetrokken door schoonheid. Bovendien zouden vrouwen het prettig vinden de lichamen te spiegelen aan hun eigen figuur.