AMSTERDAM – Een bril okay, maar dan moet die wel hip zijn. Dat vinden niet alleen volwassenen, ook kinderen willen graag een leuk montuurtje. Modemerken richten zich daarom nu ook sterk op kinderfashionbrillen.

Modemerken nemen de markt voor kinderbrillen steeds serieuzer. “De markt groeit enorm”, zegt Petra Gremmen van Het Huis Opticiens, een opticien die een groot scala aan merkkinderbrillen ontwikkelt.

Volgens trendwatcher Leco van Zadelhoff, van Het Huis Opticiens, is het dragen van een bril voor kinderen lange tijd niet cool geweest.

"Sinds topmerken zoals Ray-Ban en Vogue hun aandacht vestigen op het design van kinderbrillen, is een bril dragen stoer geworden. Kinderen hebben niet meer alleen een sportbril 'voor erbij', maar voor verschillende kledingstijlen een bijpassende bril”, aldus Van Zandelhoff.

Jampotglazen

Bijna 10 procent van alle kinderen vanaf 7 jaar draagt een bril. Nieuwe technieken hebben ervoor gezorgd dat de kinderbrillen door de (kunststof)glazen zo dun mogelijk zijn. Jampotglazen zijn hierdoor verledentijd.

Voor volwassenen zijn brillen al een langere tijd fashion items. Met de komst van de kinderzonnebril deze zomer, die verkrijgbaar zijn van retro model tot de populaire pilotenbril, geldt dit nu ook voor kinderen.

Kleuren

De merken werken steeds meer met kleuren. Het idee hierachter is dat opvallende kleuren een extra dimensie geven aan de gezichtsuitdrukking.

"Kinderen van nu zijn modebewuster dan vroeger. Dat geldt voor hun kleding, accessoires en ook voor de bril. In onze winkels merken we dat kinderen uit zichzelf vaak voor een opvallend model kiezen", aldus Petra Gremmen.