AMSTERDAM – Voor wie geïnteresseerd is in de huidige economische stand van zaken: kijk eens in de ondergoedlade van een man. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat boxers iets zeggen over de recessie.

Dat laat de Washington Post vrijdag weten.

Om het onderzoek te staven werd een index bedacht, de zogenaamde Men’s Underwear Index. De formule gaat uit van het idee dat de verkoop van mannenondergoed geldt als stabiel gegeven. Maar gaat de economische toestand achteruit, dan zal de man langer wachten voor hij nieuwe onderbroeken aanschaft.

Ook het omgekeerde geldt: komt het einde van de recessie in zicht, dan zal de man een bezoekje aan de onderbroekafdeling weer sneller aandurven.  

Schuiven  

“Ondergoed is een aankoop die makkelijk vooruit te schuiven is”, zegt onderzoeker Marshal Cohen over de Uderwear Index. “Het is te vergelijken met een auto waar je 10,000 extra kilometers uit wilt slepen.”

Mintel verwacht op basis van deze index dat het snel afgelopen zal zijn met de recessie. Dit jaar daalde de verkoop van mannenonderbroeken namelijk met 2,3 procent, de eerste daling sinds het bureau data begon te verzamelen in 2003. Voor volgend jaar wordt nog maar een daling van een half procent verwacht.