AMSTERDAM - Steeds meer Amerikanen laten in tijden van recessie de kapsalons links liggen en knippen hun eigen haar.

Die trend signaleert de Wall Street Journal. "Het ziet er eenvoudig uit, maar dat is het niet," reageert Gordon Miller, directeur van een Amerikaanse kappersorganisatie, op de ontwikkeling.

Volgens Miller hebben vooral de dure en middeldure salons last van de recessie, omdat consumenten nu vaker naar goedkope kapsalons gaan of minder vaak komen. Uit een peiling onder 600 salons blijkt 72 procent te kampen te hebben met minder klanten.

Tips

De trend om zelf het haar te knippen heeft ook sociale netwerken zoals Facebook bereikt. Daar is een 'I cut my own hair'-groep opgericht waarin leden elkaar tips geven voor het knippen van het eigen haar.

In tegenstelling tot de kapsalons doen de bedrijven die hulpmiddelen op de markt brengen wél goed. Producten als haarclips en scharen zijn populair. Het bedrijf Wahl Clipper meldt een stijging in de verkoop van 11 procent, terwijl het bedrijf normaliter schommelt tussen de 1 en 2 procent groei per jaar.

Youtube

Dat het zelf knippen van het haar niet altijd goed uit pakt, laten filmpjes op Youtube zien. Daarin worden hulpmiddelen voor thuis afgebrand, tot ongenoegen van de fabrikanten.

Blundersalons

Er zijn ook speciale kapsalons opgericht die de blunders van thuiskappers moeten herstellen. "Ik heb hysterische vrouwen binnen zien komen," aldus kapper Mr. Barrett uit New York.

Sommige kapsalons hebben een zogenaamde 'emergency room' ingericht om vrouwen met verkeerd uitgepakte kleuringen en scheef geknipte ponys te helpen. "Het is een psychologische ramp. En uiteindelijk ben je vaak meer geld kwijt aan het herstellen van je coupe."