AMSTERDAM - De cosmeticamarkt heeft het afgelopen jaar stevig ingezet op speciale mannenproducten, omdat het een groeimarkt zou zijn in recessietijd. Maar niets blijkt minder waar.

Cosmetica multinational Procter & Gamble is een de partijen die dit jaar groots geïnvesteerd heeft in een segment voor mannencosmetica. Zo werden de merken Zirh en Art of Shaving overgenomen en breidde Gillette zijn groominglijn uit.

De reden dat er zo heilig in een push van dit segment werd geloofd, is dat analisten voorspelden dat mannen juist in recessie meer zakelijk succes zouden kunnen boeken als zij er uiterlijk goed verzorgd uitzien.

Omzet

Het verwachte succes bleef echter uit. Bij P&G daalde de omzet aan het eind van juni 2009 in het grooming-segment met 17 procent. In Amerika verwacht men een totale terugval in omzet in het segment met 20 procent.

De economische crisis zorgt er ook voor dat consumenten en masse overschakelen op goedkope producten, aldus Cosmetics Design zondag.