AMSTERDAM - Het stereotype beeld van pubers die zich niet graag wassen, wordt door een Brits onderzoek niet weerlegd. Sterker nog; het onderzoek toont aan dat Britse jongeren parfum en deodorant verkiezen boven de douche.

Onderzoeksbureau Mintel ondervroeg Britse jongeren tussen de 11 en 19 jaar oud. 57 procent van de ondervraagden gebruikt elke dag een parfum, maar 51 procent gebruikt dagelijks een douchegel. Zo meldt Cosmetics Business donderdag.

Ruim eenderde (37 procent) van de jongeren neemt dagelijkse een zogenaamde 'droge douche' bestaande uit deodorant in plaats van zeep en water.

Zorgen

Ondanks hun hekel aan douchen, maken jongeren zich wel zorgen over hun lichaamsgeur. Acht van de tien geven aan een product te kopen om lichaamsgeuren te verdoezelen.

Volgens onderzoekster Alexandra Richmond zijn verzorgingsproducten voor jongeren een must, maar is er te weinig keus in de schappen. "Het vinden van een product dat de juiste snaar raakt bij jongeren kan er zelfs voor zorgen dat ze zich vaker wassen."

Puistjes

Uit het onderzoek blijkt ook dat de helft van de Britse jongeren last heeft van puistjes. Een kwart (24 procent) gebruikt dagelijks een gezichtsreiniger en 11 procent gebruikt een scrub of een speciaal anti-acneproduct.

Zonnebescherming staat niet hoog op het lijstje van de jongeren; 53 procent van de Britse mannenpubers gebruikt een beschermingsfactor tegenover 78 procent van de meisjes.