AMSTERDAM - Het scheren en blonderen van de wenkbrauwen is een nieuwe trend in de uitgaansscène van New York, zo meldt de New York Times zaterdag.

Met het verwijderen van de wenkbrauwen, verwijdert men ook een deel van de expressie waardoor men minder menselijk en zelfs ‘mechanischer’ overkomt, aldus een wenkbrauwloze geïnterviewde.

De wenkbrauwloze look is al jaren te zien in modebladen en op de catwalks. Ontwerper Rick Owens koos al meerdere malen voor wenkbrauwloze modellen en ook Prada verwijderde de wenkbrauwen in de herfst/winter 2009 show.

Imago

Givenchy bleekte Adriana Lima’s wenkbrauwen voor haar herfstcampagne, om haar te distantiëren van haar sexy Victoria’s Secret-imago. Ook modellen als Kristen McMenamy en Karen Elson staan bekend om hun wenkbrauwloze look.

De Times denkt een antwoord te hebben op de vraag hoe deze trend tot stand gekomen is en legt een link met de economische recessie.

“Kan het hebben van geen wenkbrauwen de economische recessie reflecteren? Kan iemand zo arm zijn dat hij zich geen wenkbrauwen kan veroorloven? Het verwijderen van wenkbrauwen is in elk geval een manier om jezelf uit te drukken zonder een product aan te schaffen.”

Problemen

Visagist Path McGrath, verantwoordelijk voor diverse catwalklooks, verwoordt het als volgt: “De economische problemen zorgen ervoor dat mensen meer durven zoeken naar opvallende looks.”

Ook Sarah Brown, beautyredacteur van de Amerikaanse Vogue ziet dat op die manier: “Mensen vragen zich af hoe ze de dingen kunnen wakker schudden. Ik koop misschien niet meer elke drie maanden een nieuwe tas, maar wat kan ik doen om me fris en trendy te voelen?” Het epileren, scheren of blonderen van de wenkbrauwen kan daarbij een oplossing zijn.