Recessie beïnvloedt ook kleur

SASSENHEIM - Een witte muur, of liever een knalgele. Niet alleen de persoonlijke voorkeur, maar ook de economische situatie beïnvloedt de kleur die mensen kiezen.

In tijden van recessie hebben neutrale kleuren zoals wit, grijs en zwart de voorkeur in het interieur. Gaat het economisch goed dan kiezen mensen eerder voor frissere kleuren.

Dat blijkt volgens AkzoNobel uit een analyse van de trends in kleuren die de verfproducent heeft uitgevoerd. Die trends hebben de laatste tientallen jaren dezelfde golfbewegingen gevolgd als die van de economie.

Neutrale kleuren als het niet zo goed gaat, opvallender kleuren wanneer mensen weer meer vertrouwen krijgen.

Oranje

''In de jaren '70 overheersten in Nederland bijvoorbeeld oranje en geel, wat fellere kleuren'', zegt Stephanie Kraneveld, die voor AkzoNobel onder meer historisch onderzoek doet naar kleuren.

Maar aan het einde van de jaren '70, toen het economisch minder ging, waren bruin en beige veel te zien.

Populair

Op dit moment zien we dat in West-Europa crèmewit en gebroken wit het populairst zijn, aldus Kraneveld. In de Verenigde Staten domineren beige en grijs.

Het komende jaar brengt volgens AkzoNobel weer wat meer kleur. Het worden nog geen uitbundige kleuren, maar een zuiverder wit en rustige kleuren.

Tip de redactie