AMSTERDAM - Britse vrouwen geven gezamenlijk 1,2 miljard euro per maand uit aan make-up. Dat blijkt uit een enquête van cosmeticamerk Avon onder duizend vrouwen. Met name de mascara blijkt onmisbaar.

62 procent van de ondervraagden gaf aan mascara een essentiële aankoop te vinden. Voor 38 procent is juist een lippenstift een 'must-have'. 37 procent kan niet zonder foundation.

Vrouwen tussen de 25 en 34 geven het meeste geld uit aan cosmetica, gemiddeld zo’n 82,60 euro per maand. 16 tot 24- jarigen volgen met tachtig euro per maand. Vrouwen boven de 55 jaar besteden gemiddeld veertig euro aan verzorgingsproducten en make-up.

Recessie

The Telegraph meldt dat vrouwen blijven spenderen, ook in tijden van economische teruggang. Psycholoog Cary Cooper: "Tijdens een recessie voelen veel mensen zich slecht omdat ze het financieel moeilijk hebben of zich zorgen maken over hun baan of die van hun partner", zo zegt hij.

"Met wat kleine luxe troosten ze zichzelf, of het nu om chocolade of make-up gaat. Vrouwen die zich slecht voelen compenseren dat vooral door aandacht te besteden aan hun uiterlijk. Ze gaan naar de kapper, boeken een manicure of kopen nieuwe make-up", aldus Cooper.