'Iedereen is homo in Amsterdam'

AMSTERDAM - 'Everyone's gay in Amsterdam'. Met die slogan moeten meer Noord-Amerikaanse homo's naar de hoofdstad worden gelokt om er hun vakantie door te brengen. Deze doelgroep trekt zich namelijk niets aan van de economische recessie en blijft reislustig.

De campagne is een initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Delta Airlines en het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, en richt zich op de Noord-Amerikaanse markt.

Met de zinspreuk wordt ingespeeld op het liberale en open karakter van Amsterdam, waarbij het niet uitmaakt of je homo of hetero bent.

Knipoog

"De slogan verwijst met een knipoog naar de oorspronkelijke betekenis van het woord gay, namelijk happy", stelt Conrad van Tiggelen van NBTC Noord-Amerika. "In de campagne draait het niet om seksualiteit, maar om het gelukkig zijn, jezelf kunnen zijn."

Dit sluit volgens hem aan bij het feit dat Amerikanen Nederlanders tolerant, gastvrij, vriendelijk en behulpzaam vinden.

Stabiel

Het blijkt dat Amerikaanse 'gay travelers' in deze zware economische tijden minder snel hun vakantie naar het buitenland cancelen dan de gemiddelde Amerikaan. Vanwege de combinatie van Amsterdam als 'aantrekkelijke gay bestemming' en de stabiele koopkracht van de doelgroep is het goed om de stad nu te positioneren als 'most welcoming capital of Europe', aldus Van Tiggelen.

De campagne start woensdag en loopt tot het eind van dit jaar.

Tip de redactie