AMSTERDAM - Horecabezoekers hebben behoefte aan meer advies van het personeel. Suggesties over de kaart en tips over specials blijken veel invloed te hebben op bestellingen bij horecabezoek.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de grote Horeca-enquête 2009 van het Bierblad.

Het was de eerste keer dat bij de Horeca-enquête personeel én bezoekers werden ondervraagd. Horecapersoneel en gasten erkennen dat advisering over de kaart veel invloed kan hebben op het bestelgedrag. Maar horecabezoekers vinden dat ze dit advies te weinig krijgen.

Volgens horecadeskundigen mist een bedrijf daardoor zeker een paar procent omzet. 

Verbetermogelijkheid

Meer aandacht van het personeel (61 procent) is de grootste verbetermogelijkheid in de horeca. Dit wordt trouwens ook door het personeel zelf, als bezoeker van horecagelegenheden, herkend.

Zij storen zich net zo aan het matige serviceniveau van hun collega’s als de doorsnee Nederlander.

Personeel

Personeel en gasten konden in de enquête het belang aangeven voor ‘de aantrekkelijkheid’ van een eet of drinkgelegenheid. Gekozen kon worden uit: prijs, personeel, sfeer, andere bezoekers en producten.

Wat blijkt is dat vooral personeel in drinkhoreca zichzelf erg belangrijk acht. Maar liefst 25 procent van de werknemers in dergelijke gelegenheden vindt dat het personeel het voornaamste is om een zaak te laten slagen.

Dat is meer dan voor verkochte producten (21 procent), andere bezoekers (18 procent), prijs (17 procent) en sfeer/inrichting (nogmaals 17 procent).

Gasten

De gasten denken er duidelijk anders over. Zij verkozen prijs, sfeer en andere bezoekers boven het personeel.

Het personeel in de eethoreca is wat meer bescheiden. Daar vinden ze dat vooral producten (28 procent) bepalen waarom consumenten naar de zaak komen. Hun eigen inbreng zetten de werknemers op de tweede plaats.

Maar met 21 procent plaatsen ze zichzelf nog altijd boven de factoren prijs (19 procent), sfeer/inrichting (18 procent) en andere bezoekers (15 procent).