AMSTERDAM - De cosmeticamarkt vertoonde in 2008 ondanks de recessie een stijgende lijn in omzet. In het afgelopen jaar groeide de markt met 5 procent.

De groei is vooral te danken aan de eerste helft van het jaar. De laatste maanden is de groei wat afgezwakt omdat het consumentenvertrouwen daalde.

De introductie van nieuwe, meer innovatieve producten heeft al met al echter gezorgd voor een groei in de cosmeticamarkt. Dat meldt het Financieele Dagblad.

De consument is vooral geïnteresseerd in probleemoplossende producten en producten die tijd besparen. Anti-aging blijft ook een trend. Op dit moment worden volop nieuwe technieken bedacht op dit gebied die aansluiten op de behoeftes in de markt.

Mannencosmetica

Mannencosmetica heeft ook een groei laten zien in 2008. Deze markt is met 9 procent gegroeid. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de man zich steeds meer interesseert in uiterlijke verzorging en ook steeds vaker cosmetische ingrepen als Botox laat uitvoeren.