AMSTERDAM – Een goede eerste indruk maken heeft volgens psycholoog Glenn Wilson weinig te maken met een bezoekje aan de zonnestudio, een beautysalon of de kapper. Met een glas op de juiste manier in de hand, wordt het volgens de Brit pas echt indruk maken.

De psycholoog ontdekte namelijk dat de manier waarop iemand zijn glas hanteert, erg veel zegt over zijn of haar persoonlijkheid, zo meldt de Daily Mail maandag.

Na een onderzoek waaraan 500 drinkers meededen, ontdekte Glenn Wilson acht categorieën: De flirt, de roddeltante, de lolbroek, de muurbloem, de playboy, de ijskoningin, de braller en het haantje.

Losjes

De flirt zal het glas bijvoorbeeld losjes vasthouden en ermee spelen, terwijl de ijskoningin haar drankje vastberaden voor zich houdt, om duidelijk te maken dat zij van avances niet gediend is.

Volgens Wilson is deze kennis onontbeerlijk om een goede indruk op iemand te maken, omdat het helpt iemands persoonlijkheid te peilen. Tegelijkertijd waarschuwt de psycholoog dat het ook belangrijk is bewust te zijn van de signalen die je zelf uitzendt. 

Types

De verschillende types kunnen als volgt herkend worden: 

De Flirt: Meestal een vrouw, houdt haar glas losjes vast en speelt ermee.

De Muurbloem: Houdt haar glas defensief voor zich en drinkt het nooit leeg. Zo is er altijd afleiding in een moeilijke sociale situatie.

De IJskoningin: Laat, door haar glas overdwars voor haar lichaam te houden, zien niet aangesproken te willen worden.

De Roddeltante: Gebruikt haar glas om standpunten mee te onderstrepen. Volgens de psycholoog behoort Kate Moss tot dit type.

De Lolbroek: Drinkt uit een flesje, dat hij nonchalant vasthoudt.

De Playboy: Zal zijn glas op een tactische en zelfverzekerde manier gebruiken om voor elkaar te krijgen wat hij voor ogen heeft.

De Braller: Drinkt alleen uit groot formaat en zwiept deze op agressieve wijze heen en weer.

Het Haantje: Zal altijd een flesje gebruiken en hier weidse gebaren mee maken, omdat hij op deze manier het meest dominant aanwezig kan zijn.