AMSTERDAM - De eerste twaalf advertentiecampagnes in de Amerikaanse Vogue tonen enkel en alleen blonde modellen met blauwe ogen. Hetzelfde geldt voor de Grazia, Britse Elle en Franse Vogue.

Ook modellenbureaus geven aan dat blonde modellen de laatste maanden steeds vaker geboekt worden. Blond haar is hot. En dat is volgens experts mede te danken aan de recessie.

Eigenaren van modellenbureaus zeggen dat adverteerders geen interesse meer hebben in de opvallende gezichten die afgelopen jaren de catwalks en glossies domineerden. Zij zoeken nu naar veilige gezichten met mooie lokken, die de consument niet verrassen maar eerder een beschermd gevoel geven.

Klassiek

“We hebben absoluut een grotere vraag naar de klassieke gezichten in plaats van de opvallende,” aldus Carole White, oprichtster van Premier Model Management in gesprek met The Times.

“Tijdens een recessie willen klanten hun nek niet uitsteken, zij weten wat verkoopt en huren modellen in die een algemene look hebben. Als elke cent telt, kiezen klanten voor de formule die het meeste opbrengt,” aldus White.

Uitstralen

Het modellenbureau van Carole kan de vraag naar blondines nauwelijks aan. Dat ligt mede aan het feit dat het niet eenvoudig is om goed uitziende blondines te vinden die tevens klasse uitstralen.

Ook de grote modemerken kiezen voor blonde beroemdheden in hun campagne. Raquel Zimmerman voor Marc Jacobs, Lily Donaldson kom je overal tegen, Toni Garn (Prada, Fendi en Versace) en ook Claudia Schiffer krijgt allerlei opdrachten.

Veilig

Blondines blijken een veilige keus te zijn, ook is het blonde stereotype een welkome afwisseling in moeilijke tijden.

De reden hiervoor wordt gevonden in de mythologie en beroemde sprookjes waarin blondines vaak worden beschreven als heldinnen, terwijl hun vijanden donker en lelijk zijn. Blond haar heeft ook magische krachten: het is sterk genoeg om als ladder te dienen in het sprookje van Rapunzel.

Volgens traditionelere theorieën staat blond haar voor jeugdigheid. Ook associëren mensen blond haar met goede eigenschappen als eerlijkheid en vertrouwen.

Haarstylist

Ook blonde celebs doen het beter, aldus haarstylist Luke Hersheson.

Dolce & Gabbana is een voorbeeld van een merk dat op de blonde celebrity tour gegaan is; zij maakten de übervrouwelijke Scarlett Johansson – met het ultieme jaren veertig uiterlijk - tot hun gezicht.