Verbod op campagne Estée Lauder

AMSTERDAM - De reclamecampagne van Estée Lauder voor een nieuwe belofte op antirimpelgebied, de Tri-Aktiline Deep Wrinkle Filler, is verboden in Amerika.

Estée Lauder claimt met de Tri-Aktiline Deep Wrinkle Filler dat rimpels direct zullen verdwijnen. De Advertising Standards Authority (ASA) zegt dat het cosmeticamerk deze belofte niet kan waarmaken.

Onzorgvuldig

Estée Lauder adverteert met de term ‘Zie uw rimpels direct verdwijnen!’. ASA is het niet eens met deze claim. Na een klacht van een consument heeft ASA dan ook inzage gevraagd in de onderzoeken van het cosmeticabedrijf en kwam tot de conclusie dat deze niet zorgvuldig zijn uitgevoerd.

Zo heeft er een consumententest plaatsgevonden die niet correct is afgehandeld. Een klinische test bleek niet goed uitgevoerd.

Onduidelijk

Ook is er onduidelijkheid over de werking van het product, omdat beweerd wordt dat rimpels helemaal zullen verdwijnen, terwijl het om een optisch effect blijkt te gaan. Om misverstanden bij de consument te voorkomen, heeft de ASA besloten dat Estée Lauder de bestaande advertentie niet meer mag publiceren.

De richtlijnen voor tests in de cosmetische industrie zijn onlangs aangepast om zo de vele geschillen tussen cosmetisch bedrijven en de ASA te verminderen. 
 

Tip de redactie