AMSTERDAM – In modekringen geen nieuwe naam, wel één die in 2009 vaker zal vallen: Christian Blanken. Zijn ooit zo populaire kledinglijn gaat het komende jaar een doorstart maken.

Het merk ‘Christian Blanken’ bestaat al sinds 1995 en na een pauze van tien jaar werd de lijn afgelopen herfst nieuw leven in geblazen. Inmiddels staat het merk aan de vooravond van een definitieve comeback. Het label breidt niet alleen verder uit, de kleding zal voortaan ook online te koop zijn.

Dat meldt de Britse Vogue vrijdag.

Dingen

“Mode is een hoogst gecompliceerde en moeilijke industrie,” vertelt Blanken. “En als de dingen niet op de juiste plek vallen, zal het nooit werken.”

“Maanden geleden kreeg ik een kans en het voelde als het juiste moment. En tot dusver zijn de resultaten het daarmee eens.”

Vrouwelijkheid

In de industrie wordt rijkhalzend uitgekeken naar de lente-collectie, een seizoen dat in de ogen van Blanken een en al vrouwelijkheid is. Ongestructureerd en chique. Het kenmerk van de designer bestaat uit ‘chaos’: geen specifieke thema’s, alles –vormen, patronen, stoffen- wordt gebruikt om tot het gewenste resultaat te komen.

“Ik probeer het oude idee van ‘modern klassiek’ te herdefiniëren,” verklaart Blanken. “Ik houd van mooie stoffen, die door kundige handen worden bewerkt en die voorzien zijn van prachtige afwerkingen. En als ik al die elementen samenbreng, dan hoop ik maar dat het resultaat niet al te erg is.”

Arnhem

Christian Blanken werd in Nederland geboren maar groeide op in het verre oosten en in Engeland. Hij keerde later terug naar Nederland om in Arnhem te studeren, deed vervolgens werkervaring op in New York en woont nu alweer geruime tijd in Engeland.