Cosmeticabedrijven moeten mannen meer aansporen hun 'mannelijkheid' te ontdekken, dat is de uitkomst van een cultureel onderzoek naar uiterlijke verzorging.

Ongeveer 10.000 mensen uit twaalf landen werden door onderzoeksbureau Synovate gevraagd naar hun houding over beauty en persoonlijke verzorging. Het onderzoek legde grote verschillen bloot, maar er was één universeel thema; de zoektocht naar mannelijkheid.

Universeel

"Uiteindelijk willen mannen gewoon mannen zijn. Wat dat precies betekent verschilt van cultuur tot cultuur, maar de zoektocht naar mannelijkheid is universeel", zegt Bob Michaels van Synovate.

56 procent van de mannelijke respondenten gebruikt producten die speciaal voor mannen bedacht zijn. Engelsen en Russen lopen hierin voorop.

Mannelijke advertenties

Bij de verkoop van mannelijke cosmeticaproducten speelt het gevoel van mannelijkheid een grote rol.

John Coll van hetzelfde bureau: "Producten die in de markt worden gezet, speciaal voor mannen zijn minder gênant om te gebruiken omdat ze geen vrouwelijke associaties oproepen. Advertenties moeten dan ook mannelijke karakters tentoonspreiden die vol vertrouwen een 'vrouwelijk' product gebruiken. Zo laat men zien dat het gebruik ervan niets afdoet aan hun mannelijkheid."

Hygiëne

De specifieke producten die mannen in hun badkamer hebben staan variëren van land tot land, maar als algemene regel geldt dat basisproducten als tandpasta en deodorant onmisbaar zijn voor mannen omdat ze zorgen voor een goede hygiëne.

Deze uitkomst is niet verrassend, omdat uit het onderzoek blijkt dat vrouwen een 'goede hygiëne' het allerbelangrijkst vinden bij een man. 34 procent van het totaal van de ondervraagde vrouwen en mannen zien een goede hygiëne als een absolute noodzaak.

Deodorant

Toch bleken de ondervraagde landen er wel verschillende ideeën op na te houden wat dan die 'goede hygiëne' is. Zo gebruikt in China maar veertien procent van de mannen een deodorant.