De leeftijd van vrouwen speelt een grote rol bij de aankoop van hun beautyproducten, dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau NPD. Naar mate vrouwen ouder worden veranderd hun koopgewoonte en gaat hun aandacht uit naar anti-aging producten.

De grootste verandering in de aanschaf van beautyproducten komt voor bij vrouwen in de leeftijd van 35 tot 44 jaar. De inhoud van de handtassen bewijst dat de voorkeur van vrouwen in die leeftijd anders wordt; zijn de tassen eerst nog gevuld met lipgloss en foundation, jaren later worden deze producten ingeruild voor een lipstick en blusher.

Lipstick

Volgens de gegevens van het NPD gebruikt 29 procent van de vrouwen in de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar lipstick. Van de vrouwen tussen de 35 en 44 jaar gebruikt maar liefst 69 procent lipstick.

Make-upgebruik

Ook is er een verandering te zien in het gebruik van oogschaduw en oogpotlood. Bijna tachtig procent van de vrouwen tussen de 18 en 24 jaar maakt gebruik van deze twee beautyproducten. Lopen de vrouwen tegen de veertig aan, dan daalt de populariteit van deze producten aanzienlijk. Van alle vrouwen rond de 55 jaar, gebruikt nog maar 54 procent oogpotlood en 68 procent oogschaduw.


Bestedingspatroon

Niet alleen de voorkeur voor beautyproducten verandert naarmate vrouwen ouder worden, maar ook hun bestedingspatroon.

Van de vrouwen rond de dertig jaar gebruikt 42 procent vijf of meer beautyproducten per dag. Bij vrouwen in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar is dat aanzienlijk minder. Van deze groep gebruikt 28 procent vijf of meer producten per dag.