AMSTERDAM - Modeketen H&M heeft opnieuw een bekende ontwerper gestrikt om in beperkte oplage een collectie voor de Zweedse keten te ontwerpen. De Britse designer Matthew Williamson (37) hangt vanaf 23 april met een exclusieve lijn in een aantal geselecteerde winkels.

Half mei volgt zijn collectie zomerkleding voor mannen en vrouwen in alle H&M-winkels wereldwijd.

Williams maakt voor H&M zijn eerste herenlijn ooit. Dat maakte de populaire keten dinsdag bekend.

Limited Edition

"H&M heeft een nieuw fenomeen in de modewereld gecreëerd met de unieke, limited edition collecties die in samenwerking met high-end designers worden ontworpen. Dat is echt fantastisch en ik vind het spannend dat nu mijn ontwerpen voor H&M voor zoveel mensen wereldwijd bereikbaar zullen zijn. Ik hoop dat iedereen mijn kleding met veel plezier zal dragen", aldus de ontwerper.

Williamson brak in 1997 door in de Londense modescene met een collectie die imponeerde en opviel door het kleurengebruik. Vanaf dat moment brengt de Brit de 'party lifestyle van de global traveller' op de catwalk.

Sterren als Sienna Miller, Keira Knightley, Kate Hudson en Gwyneth Paltrow zijn fervente dragers van zijn zomerse kleding. In 2007 wijdde het Design Museum in Londen een speciale expositie aan de ontwerper onder de titel Matthew Williamson - 10 Years in Fashion.

Viktor&Rolf

In 2004 ontwierp top-designer Karl Lagerfeld een exclusieve collectie voor H&M. Het jaar daarop verbond Stella McCartney zich aan de keten en in 2007 was de eer aan Viktor&Rolf. Ook Madonna, Roberto Cavalli en Kylie Minogue tekenden voor een samenwerking. Sinds 13 november ligt de collectie van Comme des Garçons in de winkels van H&M.

Matthew Williams