De toprestaurants hebben vooralsnog geen klagen, maar etablissementen in het middensegment merken de eerste gevolgen van de financiële crisis. Er komen minder mensen.

Woordvoerder Joris van Prinsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in Woerden bevestigt de ontwikkeling. "De echte topzaken hebben er nog niet zo veel last van, maar het segment daaronder heeft het nu moeilijk", aldus Van Prinsen. "De economie draait eigenlijk het hele jaar al moeilijk en dat is vooral de laatste maanden te merken."

Sarriel Taus, grondlegger van restaurant Fifteen in Amsterdam, zegt de omzetdaling niet alleen in zijn eigen zaak te merken, maar hij hoort ook van collega-ondernemers dat het allemaal minder is. "Ik sprak kort geleden een collega die al dertig jaar in het vak zit en vertelde dat hij deze dip nog nooit had meegemaakt", geeft Taus een voorbeeld.

Meer tijd

Hij zegt ook verschillende leveranciers te hebben gesproken die vertellen dat het nu allemaal minder is. "Ook wijzelf merken het, maar het gekke is dat de gemiddelde besteding wel omhooggaat. Waarschijnlijk komt dat omdat je nu nog meer tijd hebt voor je gasten en dat ze daardoor meer uitgeven", denkt Taus.

Sterren

"Ik maak me vooral zorgen over het komende jaar", zegt John Beeren van tweesterrenrestaurant De Bokkedoorns in Overveen en voorzitter van Alliance Gastronomique Neerlandaise. Bij deze organisatie is het merendeel van de Nederlandse toprestaurants aangesloten. Beeren en zijn collega's hebben nu nog niet zo veel last van de crisis, al merken ze wel dat de financiële wereld besprekingen aan de dis annuleert.

Filosofie

"We zullen altijd wel een partner in business blijven, want een deal sluit je toch het best af onder het genot van een goed glas wijn en een goede maaltijd." Net als Taus ziet Beeren de moeilijke tijden die er eventueel aankomen als een uitdaging. "We moeten juist nu vasthouden aan onze filosofie. Dan maar een jaartje wat minder. We kunnen ons nu onderscheiden door te laten zien dat we voor eerlijke en pure producten gaan. Dat kunnen mensen in deze tijden wel waarderen."

"Ik zie het als een kans", zegt Taus. "Je wordt in deze tijden veel meer aangesproken op je creativiteit. Daarom moet je gewoon blijven doen waar je goed in bent en gaan staan voor je product en wie je bent."